Wijngaard! - Reisverslag uit Osoyoos, Canada van Chris Schuitemaker - WaarBenJij.nu Wijngaard! - Reisverslag uit Osoyoos, Canada van Chris Schuitemaker - WaarBenJij.nu

Wijngaard!

Door: Chris Schuitemaker

Blijf op de hoogte en volg Chris

15 December 2017 | Canada, Osoyoos

Ik kwam aan in Osoyoos rond 9 uur in de ochtend waar ik werd opgehaald door een andere helper. De wijngaard is in Cawston en is niet echt heel groot. De helpers en familie wonen apart in 2 verschillende huizen. De eerste dag hielp ik meteen met de wijngaard door een paar x op een dag de wijn in de tank te reinigen.
Er is niet zoveel te doen hier als op de andere boerderij waar ik was. Maar hopelijk wel meer helpers die komen waardoor er meer gezelligheid ontstaat.
Het is zoals eigenlijk in heel Canada weer een prachtige omgeving en om ons heen weer veel bergen en heel veel andere wijngaarden. Ik zit ongeveer een 30 minuten rijden van de grens Canada/US. Er is een wandeling die je kan doen waarbij je de grens kan bekijken en een prachtig uitzicht heb. Deze heb ik nog niet gedaan maar zal ik later doen met andere mensen.
Onze werktijden zijn erg afwisselend soms beginnen we 9 uur en soms 11 uur elke dag een verrassing. Ook helpen we de buurman met zijn wijngaard, beide zijn erg klein dat maakt het ook wel interessant. Hierdoor doen we veel met de hand oftewel op de ouderwetse manier. Ook mogen we af en toe (bijna elke dag) de wijnen proeven en krijgen we af en toe een fles mee om zelf op te drinken.
Ik begon op maandag en zoals eerder gezegd leven we (de helpers) apart van de familie. Katherine is de vrouw met wie ik de eerste 2 weken doorbracht in ons huis. Haar Engels was wat minder en ook haar interesses dit kwam waarschijnlijk ook omdat ze al bijna 36 is.
Ook de winter is hier gearriveerd, ik begon hier met +10 graden en eind van de week was dit al onder nul met een laagje sneeuw. Het meeste werk is gelukkig binnen dus dit scheelt wel enorm.
De dagen duren af en toe wel wat lang omdat we niet heel veel werken. Per dag af en toe maar 3 uurtjes. Heb dus ook aangegeven dat ik wat meer wil helpen en wil doen. Dus hier zorgde Mike wel voor dat ik wat meer kan doen voor hun. Mike en Nicole hebben ook een nanny haar naam is Addie en is mijn leeftijd ik kan wel goed opschieten met haar. En ik ga 3x per week naar de gym met haar dus ik kan mooi met haar mee rijden en mijn energie kwijt in de fitness.
Na 2 weken verliet Katrine mij en kwam er een Franse jongeman mij gezelschap houden. Helaas was zijn Engels echt bizar slecht zoals met vele Franse dus communiceren was erg moeilijk en met handen en voeten af en toe. Ondanks dat hadden we evengoed lol en veel gemeen.
Wat misschien wat minder ging is het drinken, ik zie het gelukkig meer als genieten maar elke dag gaan er wel een aantal glazen wijn of bier in dus dat is nog niet zo veranderd.
De werkdagen variëren gelukkig wel. Ik heb dus aangegeven dat ik meer wil werken omdat ik me anders erg ga vervelen. En een paar dagen per week hebben we ook best wel lange dagen waar ik wel van hou. In de wijnshop is aanzienlijk minder werk omdat de wijn nu veel moet rusten en zich moet ontwikkelen tot de wijn in de fles. Dus we doen veel werk buiten zo hebben ze ook veel appels en hebben we de laatste appels verkocht en overgepakt en de rotten eruit gegooid. Moet ook zo nu en dan op de Quad rijden, en laat een voertuig besturen maar aan mij over... brrrwhhhgrg!!
Nicole en Mike willen mij graag houden tot en met kerst maar heb me eigen plan al getrokken voor de laatste 2 weken van december.
Het gezin zonder de nanny ging eind november een paar dagen weg. En gaven ons een lijst met dingen die we moesten doen. Op de lijst stond niet dat we zaterdag moesten uitgaan in de stad maar dit deden we toch. Erg gezellig gehad en weer al me energie eruit gedanst. We gingen uit met een Mexicaan (onze buurman), de Fransman, onze nanny Canadees en een andere nanny en zij is Australisch leuk karakter heb ze.
Nadat de familie een lang weekend weg was kwamen ze thuis voor een aantal dagen en gingen toen weer voor een week op vakantie. Dus kreeg ik als opdracht om de boven verdieping van ons huis op te knappen. Leuk klusjes en veel verven. Ook kregen we bezoek en gingen we af en toe uit om te eten met onze multiculturele clubje. De Fransman (Pierre) verliet het huis op 7 december. En om eerlijk te zijn ga ik hem niet zo missen. Zijn Engels was zo slecht en beetje normaal begrip had hij ook niet dus tijdens het werken voelde het soms als oplossen op hem. Want moest alles controleren en voor doen wat hij moest doen. Achter af wel om kunnen lachen hoe bizar sommige situaties waren. In mijn laatste week nog genoten van de vrijheid die ik kreeg om dingen te doen in en om het huis. Had natuurlijk wel mijn verplichting in de winery. Maar heb echt veel geleerd over de wijnen. Ben geen expert maar was toch leuk om mee te maken. Dus op 15 december afscheid genomen van de mensen die ik hier heb ontmoet en op naar Vancouver!

  • 16 December 2017 - 12:54

    Piet:

    hallo,
    leuk verslag na al die weken niets gelezen te hebben.
    weer een goeie ervaring op gedaan in de wijn wereld en een handige klusjes man ken iedereen gebruiken.
    goed dat je het aangaf om meer te willen doen, stil zitten kunnen sommige mensen niet he´.
    zo kun je toch met iedereen worden, ook als je ver van huis bent, ga je goed en hou je taai.
    gr, thuis.

  • 16 December 2017 - 19:16

    D Schuitetemaker:

    Hallo Chris
    Effies een berichit van Opa en Oma als we dat zo lezen dan lukt het bij jouw allemaal lekker.
    We hopen dat je dat huis lekker hept opgeknapt, want meschien krijg je dan nog een extratje.
    Hier gaat het z,n gangetje. 4 Januari moet ik een fotf laten maken, en daarna een gesprek
    met dokter en dan hoop ik dat ik geopereeed word.
    Cris als je terug komt dan hoop ik een potje te voetballen met je.
    Nou jongen we hopen dat alles goed gaat met je en we wachten alles maar weer af.
    Gr Opa en Oma

  • 16 December 2017 - 19:21

    Rien Timmer:

    Ha Chris, leuk om weer wat van je te lezen; het lijkt al heel lang geleden dat we samen met jou in Canada waren! Geniet van Vancouver, een hele leuke stad. Goede feestdagen daar en een heel mooi 2018 gewenst!

  • 17 December 2017 - 15:49

    Gerard Van Schöll :

    Hoi Chris

    Ik zie dat je je enorm vermaakt. Ik wens je hele mooie feestdagen toe.

  • 18 December 2017 - 11:17

    Lida:

    Hoi Chris, wat leuk om te lezen wat je zoal aan het doen bent en dat het goed met je gaat. Wij zitten hier volledig in kerstsfeer en hebben hier vorige week ook sneeuw ontvangen voor wel geteld 2 dagen (haha).
    Afgelopen periode druk bezig geweest met de school van Mandy, deze was namelijk afgebrand en nu zitten ze met alle kinderen in een noodgebouw van wel 10 lokalen achter waar de school stond. Wel jammer dat Mandy aankomend schooljaar op deze manier afscheid moet nemen van een school die er dan nog niet staat (dit duurt waarschijnlijk wel 2 jaar). Sven is daar ook aan het werk (Huisman) dus zo ziet Mandy dagelijks Sven aan het werk om er een mooi paadje van te maken want het is nu echt een modderpoel.

    We wensen jou hele fijne kerstdagen en maak er een mooi en gezond 2018 van!!!
    Een hele dikke kus van ons uit het zonnige Enkhuizen

  • 18 December 2017 - 11:35

    Sandra:

    Hey
    Weer een leuk informatief verslag. Je bent dus inmiddels een echte wijnkenner. Top. Altijd handig in de familie. Veel plezier in Vancouver. En voor nu alvast Fijne Feestdagen.
    Dikke knuffel van mij.

  • 19 December 2017 - 13:49

    Henry-Jolanda-Rick:

    Hoi Chris,
    Leuk om weer te lezen wat je zoal hebt gedaan. Geniet in Vancouver en heel veel succes nog.
    Hele fijne feestdagen en een mooi 2018.
    Groetjes uit Erp

  • 25 December 2017 - 11:22

    Opa Enoma Tensen:

    we wensen je prettige kerstdagen en een gelukkig nieuwjaar

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Chris

Een halve wereld reis. Beginnen in IJsland samen met me broer Niels die vervolgs ook mee gaat naar Canada. Waar we gaan genieten van zijn Dwarf Games. Hierna gaat Niels naar huis en blijf ik in Canada hangen om vervolgegs al zuiderlijker te gaan tot en met Zuid-Amerika.

Actief sinds 26 Juli 2017
Verslag gelezen: 518
Totaal aantal bezoekers 11009

Voorgaande reizen:

26 Juli 2017 - 29 Mei 2018

Mijn eerste echte lange reis

Landen bezocht: