De games! En er omheen - Reisverslag uit Guelph, Canada van Chris Schuitemaker - WaarBenJij.nu De games! En er omheen - Reisverslag uit Guelph, Canada van Chris Schuitemaker - WaarBenJij.nu

De games! En er omheen

Door: Chris Schuitemaker

Blijf op de hoogte en volg Chris

14 Augustus 2017 | Canada, Guelph

Na de film spelletje spelen en slapen.
Vandaag weer (zoals de afgelopen en de komende dagen) niet veel op het programma. Rond een uurtje of 9 een heerlijk uitgebreid ontbijt eten. Hierna ging ik even wat boodschappen halen. En zijn we met z’n 2e naar de universiteit gegaan om hier de boel te verkennen. Het is een best groot complex met heel veel verschillende hallen en plekken om te sporten. Gelukkig kon een vrouw ons even kort begeleiden en weten we tenminste waar me moeten zijn aankomende week.
Terug bij het hotel ging ik sporten in het sporthokje. En hebben we als avond eten weer een “gezond” avondmaal gehad (weet niet ondanks dat het groente is of het als opwarm maaltijd nog geld als gezond). In de avond weer spelletjes gedaan met een lekker Malibuutje!
Vrijdag 4 augustus was natuurlijk de “grote” dag voor onze kleine helden uit Nederland. Want vandaag is de opening van de World Dwarf Games. We zijn naar de universiteit gegaan eind van de middag na het inschrijven en opmeten van Niels zijn we met alle Nederlanders bij elkaar gekomen. En heb ik dus ook de rest ontmoet. Om 7 uur was de opening in het stadium, dit deden ze erg leuk met elk land om de beurt met hun volkslied opkomen met de vlaggen. Uiteraard schreeuwde wij net iets harder voor de Hollanders. Erg leuk en indrukwekkend om te zien. Hierna was er in een gymzaal wat lekker te eten en drinken en stonden we nog even mooi aan. Niels en ik zijn met 2 andere Hollanders nog even de pub in gedoken. Maar om 12 uur weer terug in hotel want het leven van een topsporter is zwaar en moet fit blijven….. yeahh right. Nee we gingen op tijd naar huis omdat we morgen naar de Niagara Falls gaan.
Dus zaterdag ochtend eruit om alles in te pakken. Maar we namen alleen onze kleine rugzak mee en lieten de koffer in Guelph om vervolgens met de bus via Toronto naar de Niagara Falls te gaan.
Dit viel wel af hoe lang het duurde. Was erg druk op de weg maar uiteindelijk rond een uurtje of 14.47 kwamen we aan. Eerst maar even langs het hotel onze tassen afzetten. Hierna maar meteen naar de Niagara Falls gegaan. Wat wel erg indrukwekkend was hoe groot en mooi deze watervallen zijn. Nadat we de Falls hebben bekeken zijn we gaan eten daar in de buurt. En eindelijk weer eens een biertje en een wijntje. Want heb de laatste weken bijna niks gehad, kreeg helemaal afkick verschijnselen!
Je moet de Niagara Falls (als plaats) zien als een Las Vegas, omdat er bij 1 attractie (de watervallen) meteen een hele stad en happening om heen is gebouwd. Dus is daar altijd kermis met de dingen die je daar allemaal kan doen... na het eten zijn we even een kijkje gaan nemen in het casino. Hier hadden we het al snel gezien dus kun je zelf wel nagaan hoe goed dat ging. In de avond beetje poolen en airhockey gedaan. Nog later in de avond bij de verlichten watervallen gekeken en weer naar hotel.
Vandaag is het zondag maar dat maakt hier weinig uit. Om half 11 uitgecheckt en weer naar de stad. Hier zijn we gaan midgetgolfen in glow in the dark stijl. Was wel mooi en leuk. Hierna weer poolen en airhockey gespeeld en op naar de bus naar Guelph (overstappen in Toronto). We pakte de bus om 3 uur in de Niagara Falls en kwamen na wachten en rijden om half 10 aan in Guelph. Dus na een lange dag busreizen is het wel tijd om de ogen te sluiten. Ook omdat Niels morgen 7 augustus zijn eerste onderdeel heb….
Dus vandaag 7 augustus gaat de kop er af van de games!
Maar waar we gelukkig gister achter kwamen is dat het vandaag een nationale feestdag is in Canada! Erg leuk natuurlijk maar dit betekend wel heel veel aanpassingen in het verkeer etc. Dit konden we gelukkig regelen. We werden opgehaald door ouders om 7.15. En waren dus op tijd. Want 8 uur zou Niels zich moeten melden voor het boogschieten. Helaas hoorde Niels dat hij pas 13.00 moest! Maar goed dan maar de rest aanmoedigen…. Uiteindelijk was het dan zover Niels mag schieten. Hij heb goed kunnen afkijken en luisteren hoe het moest. En met resultaat, want eerst dacht ik dat hij wel net boven gemiddeld scoorde maar dat bleek anders want Niels is gewoon 5de geworden! (Met punten gelijk 4de). Dit is natuurlijk ver hoven verwachting. Ook omdat Niels met alle sporten toch wel in de lastigste klasse zit omdat dit de grootse is (leeftijd vanaf 16 jaar tot 35 jaar, open). Dus tevreden konden we de huldiging van 2 gouden plakken vieren van onze Nederlanders (badminton en kruisboog schieten). Hierna nog erg gezellig met bijna iedereen een borrel gedaan in een café en werden we weer rond 10 uur afgezet bij Hotel, ideaal!

Vandaag dinsdag 8 augustus, zou de grote dag moeten worden voor een teamprestatie. Want vandaag gaat het Hollandse team voetballen met elkaar. Waar al 1,5 jaar op is getraind moet nu toch echt uitkomen. Maar onze pool is zwaar en zoals we al zien zit er bij geen enkel team een vrouw bij. Dus zou ik het kort houden hoe het ging want dit doet nog steeds zeer onder ons….. Helaas verloren we 4 van de 5 wedstrijden, en wonnen we er wel 1! We moesten tegen Canada, Australië, USA (c), USA (b) en Groot Brittannië. Niels speelde wel geweldig en had echt een paar zeer mooie acties in huis. We hebben dus wel zeer genoten van Niels zijn schouwspel en hij heeft dus ook alle goals op zijn naam gezet (3 zelf en 1 eigen goal waar hij de assist op had). Uiteindelijk was het gewoon te veel en te zwaar voor onze deelnemers want 5x een half uur is gewoon te veel en zag je aan alle teamleden!
Om een uurtje of 3 naar huis gegaan waar Niels dus alle rust kan pakken. Ik heb boodschappen gedaan en heb gewassen. En voor de rest hebben we even lekker ons rust gepakt.
Want vandaag op donderdag is voor Niels de dag waarop hij hoopt wat resultaten te boeken. Atletiek staat op het programma en Niels heb zich hiervoor op vele onderdelen ingeschreven. Om half 10 moest hij de 100m rennen. Maar ook weer in dit onderdeel loopt Niels tegen de beste vanwege zijn lengte en leeftijd. Dus de concurrentie is zeer groot. En dus viel het hem enorm af hoe hij de 100m liep. Daarnaast liep hij ook een hamstringblessure op en had nog steeds last van zijn enkel. Dus hij moest helaas de 1500 meter skippen. Wel ging hij rond de middag weer de 200m lopen en die ging wel redelijk. Als laatst was aan de beurt de 4x 100m estafetten. Hierbij zat hij in een team met een Canadese, Spaanse en Rick uit Holland in het team. Hierbij hebben de Hollanders gezorgd dat ze 2de werden in hun heat maar niet genoeg voor een podium plek.
Al met al dus wel een baaldag voor Niels. Na het atletiek zijn we naar het hotel gegaan om op te frissen en naar de street party gegaan in de stad Guelph zelf. Dus na een laat avondje met uitgaan kwamen we thuis rond een uurtje of 3.
Gelukkig moest Niels wat later beginnen op vrijdag en konden we nog redelijk wat slapen. Maar vandaag zijn laatste sport; tafeltennis!
Rond de middag had hij pas zijn eerste potje. En helaas meteen tegen een jongen uit de USA die ook uitkomt voor het paralympisch team van de VS. Dus deze pot verloor hij wel dik. Gelukkig herpakte hij zich bij het 2de potje tegen een andere Amerikaan. Een erg spannende 3 setter. Hij verloor de eerste maar trok uiteindelijk wel aan het langste end. De 3de pot was een redelijk makkelijk tegen een Duitse jongen. En toen moest er nog 1 pot worden gespeeld en dit maakte wel uit wie er door ging. De wedstrijd was tegen een betere Amerikaan en moest Niels genoegen nemen met de 3de plaatst in de poule. Inmiddels was het alweer 6 uur dat het af was. Dus op naar huis even opfrissen. Want het was mij idee om met z’n alle te gaan bowlen (was tegenover ons hotel dus ook ideaal voor ons). Erg gezellig met zijn alle en voor de statistieken won ik ook nog! Hierna ging Niels met de meeste atleten uit in de stad en bleef hij bij Risal slapen op het campus. Ik ging zelf met de “volwassen/ouders” een drankje na doen in het bowling centrum en gingen we nog naar een typische cowboy tentje. Erg gezellig, een dans geleerd en op de stier gezeten. En om 2 uur ging het licht uit.
Vandaag zaterdag zijn de laatste sporten en is er de afsluiting. Alleen gerard van het NL team gaat bankdrukken vandaag en zijn we wel met bijna allemaal gaan kijken naar de voetbal finale.
Hierna was er een afsluit diner. Ook hier waren bijna alle ouders en atleten bij. Was een leuk avondje, sjiek eten alleen beetje weinig. Nog even gedanst wat evengoed wel apart is met allemaal kleine mensen. Dus begrijp dat hun dat ook wel hebben bij ons. En aan het eind van de avond uiteraard afscheid nemen van vele en waren we rond een uurtje of 2 thuis.
Op zondag is als het goed is al iedereen vertrokken uit Guelph. Ook voor ons weer een leer dat we het de volgende keer anders gaan inplannen. Vandaag was een hangdagje. Ben naar de stad gegaan om tickets te halen voor naar het vliegveld en heb boodschappen gedaan. In de avond weert gebowld was erg goedkoop en nog eens leuk om te doen. Records verbreken!!

• 14 Augustus 2017 - 11:20

Sylvia:

Fantastisch om te lezen Chris, we hadden het niet beter kunnen treffen met zo´n privé verslaggever.

• 14 Augustus 2017 - 11:21

Sylvia:

En dan zijn de 3 weken zo maar om. En ga je afscheid voor lange tijd nemen van je broer.

• 14 Augustus 2017 - 18:02

Sandra:

Super verslag, alsof ik erbij was!
    Ik hoop je de komende maanden op deze manier te kunnen blijven volgen.
    Top Chris. Veel plezier met je verdere reis

• 21 Augustus 2017 - 15:17

Henry-Jolanda-Rick:

Super leuk om te lezen, we hebben een fijne week gehad, een hele ervaring!